top of page

כתיבה אפקטיבית


נושא הכתיבה מאד מעסיק אותי, על אחת כמה וכמה כתיבה שיווקית. כבעלת עסק אני כל היום חושבת איך להציג את מה שאני עושה (מצד אחד לא רוצה לחפור, מצד שני רוצה לחשוף) ומעל כל אלה מרחפת השאלה מה לכתוב. אני רוצה להביא ערך, אבל לא להיות בנאלית. לשתף מחיי, אבל לא יותר מדי. לבטא את עצמי בגובה העיניים ושיהיה גם מעניין. ההרצאה של צפריר בשן ב- wix שפכה אור על כמה נקודות חשובות בכתיבה שיווקית אפקטיבית, ועכשיו רק נותר לגשת לעבודה. כי כתיבה זאת עבודה.

על מה דיברנו

צפריר דיבר על כתיבת תוכן דינאמי וקצר, כגון פוסטים בפייסבוק/רשתות חברתיות אחרות. פחות על תוכן סטטי וקבוע היושב באתר למשל. יש לכם פייסבוק ואתם רוצים לשדרג? אתם במקום הנכון.

למה אנחנו צורכים תוכן ואיך

כולנו צרכני תוכן כיוון שאנחנו צורכים מידע. אנחנו מחפשים מה לעשות בערב, חוג לילדים, מתכון טוב, ספקים לעסק. רוב צריכת הטקסטים היא דרך טלפונים/מחשבים, זמן הפנאי שיש לקורא היא מוגבלת ביותר והוא מיד קופץ לדבר הבא. אלא אם כן הוא מחפש משהו, אז יש סיכוי שהוא ינבור קצת יותר לעומק בתוכן.

למה חשובה כתיבה אפקטיבית

הכתיבה היא הפנים שלנו כלפי חוץ. כשאנחנו כותבים טוב, אנשים רוצים להכיר אותנו, רוצים בקרבתנו. בטוחה שאתם מכירים כמה כאלה שסחפו אתכם בכתיבתם. רשימת הפייבוריטים שלי למטה.

איך לספר סיפור

1. האנשה וייחודיות. דויד או שולה יותר מעניין מ"איש אחד". זה מבחין בין אמירה בנאלית וכללית לסיפור. ניתן להשתמש בחיות/דוממים ולהאניש אותן - "בוקר אחד התנין מנשה לא הצליח להתעורר". זה מייצר עניין וסקרנות, וזה שונה מהרגיל שאנחנו פוגשים בו ביומיום.

2. להבדיל בין עיקר לתפל. חשוב לתפוס את תשומת לב הקורא ולא להעמיס בפרטים מיותרים (כן, חלקנו נופלים פה ללא ספק). עדיף קצר ופשוט, אם לא יבינו את המשפט הראשון - לא ימשיכו. המבחן : אם אבא ואמא שלכם מבינים. הבנתם אותי ;)

3. למקד את הסיפור בהתרחשות. "יום אחד קרה משהו.." הסיפורים שלנו נוטים להיות מצ'עממים. הם חוזרים על עצמם. באמצעות גישה אחרת לטקסט, אנחנו יכולים לייצר יחידת תוכן מעניינת, ייחודית, לייצר בקרב האנשים רצון לשמוע את מה שיש לנו לומר.

עקרונות

1. נושא אחד. רק נושא אחד. לא ליצור בלבול אצל הקוראים. להיות ממוקדים. אחרת אתם מאבדים קהל שלם.

2. עריכה. תהליך הכתיבה הוא יצירה ובריאה, תהליך פוזיטיבי, מעניין, מסעיר, לעתים מעייף אך במהותו הוא תהליך שמח. תהליך העריכה הוא יותר מדכא. הוא בעצם לקחת את מה שעשיתי ולראות מה לא טוב בו. לכן עלינו להחיל עליו את כל החוקים בדיעבד, ולערוך. קודם לכתוב בכיף, אח"כ לעשות התאמות ודיוקים.

3. בדיקה. כל הזמן נבדוק את עצמנו - האם אני בכיוון? האם כתבתי על מה שהתכוונתי לכתוב? לא פספסתי? האם העברתי את המסר?

4. הצורך לראות את הקורא. מי הקהל שלי? אם נגדיר אותו נדע לדבר אליו. בדיוק אליו. הגדרת הקהל מגדירה לנו את שפת הכתיבה, את הנימה, את הסגנון. מחזקת את יחידת התוכן. אם נכתוב כללי מדי, נפספס את הקהל שלנו.

5. השורה הראשונה היא הכל. אם לא נדייק בה, לא משנה מה נכתוב בשורה השניה, כיוון שנפספס את הקוראים שלנו! הקשב קצר מאד. גם השורה האחרונה מאד חשובה, כיוון שהיא הפאנצ'. אבל יותר מכל צריך לשים חשיבות עליונה לשורה הראשונה.

כי אי אפשר בלי

1. חמשת המ"מים: מי, מה, מדוע, מתי, מקום. (כמה - זאת מילת בחירה, תלוי ברלוונטיות). בעבר זה היה תנאי בלתי נפרד לכל כתיבה. היום הכתיבה שונה, יש לנו בין 6-10 משפטים לכל היותר בפוסט. כ- 120 מילים.

2. פסקאות קצרות מבוססות ראשי פרקים. חוויית הקריאה פשוטה, יש צורך בריווח שיעשה נעים בעין. לא להעמיס על הקורא.

3. שילוב של משפטים קצרים וארוכים. אם הגעתם לשורה וחצי של משפט ללא סימני פיסוק - אתם והקוראים שלכם בבעיה. חייבים ליצור פיסוקים, כל שכן לשלב בין משפטים קצרים לארוכים במידת האפשר. לגוון.

4. לשמור על פשטות בכתיבה, להביא את עצמכם. לכתוב בגובה העיניים. בעיקר אם אתם עושים משהו מסובך. אתם רוצים שכולם יבינו, לא רוצים לוותר על אף קורא.

5. הפרדה בין עיקר ותפל. לכתוב כל מה שחשוב ודרמטי. לא לכתוב הכל מהכל, לא להשתפך. שימו לעצמכם גבולות, תחשבו איך לעניין. לעניין זה לקצר.

אולי אפשר בלי

1. סייגים הם צרה צרורה (אבל אין ברירה). לא לכתוב שני סייגים יחד באותו המשפט, למשל: "אם" + "אבל" / "אם" + "למרות". אם יש לכם כמה "אם" עדיף להפריד אותם בבולטים.

2. סוגריים. אם כתבתי סוגריים לשאול את עצמי - האם זה חשוב? האם זה חייב להיות שם?

3. הסרת מילים מיותרות. מילה מיותרת בטקסט גורעת ממנו. אלה יכולות להיות מילות קישור, או כמה מהדוגמאות מטה. איך לעשות את זה? בדיעבד. לכתוב הכל ואז לעבור על הטקסט ולמחוק את כל המילים המיותרות. (אני בהחלט אעשה את זה תיכף)

מה לא לכתוב

1. פעלים סבילים. לעשות שימוש בפעלים פעילים וכמה שפחות בסבילים. קצת החזיר אותי לשיעור לשון. דוגמאות: פעיל - גדל. סביל - הגדיל. פעיל - רץ. סביל - הריץ. הסביל מבטל את האחריות של הכותב. משפטים עם פעלים סבילים מאד קשים ספרותית.

2. ז'רגון

3. תוספות כמו "כולם יודעים" / "אין ספק ש.." / "מיותר לציין" / "אגב" / "ככתוב" / "כזכור" / "כידוע". גם "כמובן".

4. פתיחים כמו "לראשונה ב.." / "אני אתה והוא יזמנו.." - זה פתיח נורא משעמם ולא באמת רלוונטי.

דוגמאות לכותבות שאני ממש אוהבת

אבישג קופלמן בכר

מאירה ברנע גולדברג

חגית גינזבורג

ומעכשיו אנסה גם את צפריר בשן

מוזמנים להוסיף בתגובות כמה משלכם

כמעט שכחתי

כמה כללים בסימני פיסוק:

שלוש נקודות. מה זה מייצג? אני לא יודעת מה לומר / אני לא יודעת איך לומר את זה / תבינו לבד כי אין לי כוח לפרט. בקיצור.. להפחית בשימוש. אם אתם מהמרבים בשימוש - תקצו לעצמכם פעם ביום. אני אגב אוהבת שתי נקודות במקום שלוש, אני בטוחה שזה לא חוקי אבל לא מצליחה להיגמל..

סימן קריאה. כמוהו כצעקה. תשתדלו לא לצעוק, אנשים ישנים פה ;) אם אתם מרבים בשימוש, תקצו לעצמכם אחד בחודש (!!!)

מה זה היה

ההרצאה שהשתתפתי בה ב- wix היתה של צפריר בשן, בעל וותק מכובד בכתיבה שיווקית אפקטיבית. יש לו אתר בשם הזה וגם ספר, והוא מעביר סדנאות. ההרצאה היתה מעניינת ומצחיקה, אין ספק שהוא יודע לספר סיפור כמו שצריך :) ממליצה לכל מי שמתעניין בשיפור הכתיבה להאזין לו גם ב YouTube. לינקים בתגובות למטה.

מוזמנים להוסיף דברים ששכחתי מההרצאה או טיפים מעניינים בנושא אם יש לכם!

יאללה תכתבו משהו!

bottom of page